tiistai 15. joulukuuta 2015

Pyöränlaakerin tarkastus ja säätö

Ensimmäisenä otetaan rengas irti ja jarrurumpu. Sitten otamme vetoakselin pultit ja vedetään vetoakseli pois. Seuraavaksi otetaan laakerin lukkomutteri irti ja sen jälkeen kiristysmutteri. Sitten otetaan aluslevyt ja vedetään napa pois. Kun napa on irti puhdistetaan laakerit ja laakerin koolit. Seuraavaksi laakerin ja laakerikoolien tarkastus. Jos laakerikoolit ovat tasaisen harmaat ja ei ole syviä naarmuja ne ovat hyvät. Laakereiden kartiorullat pitää olla tiukasti sisäkoolissa eikä saa olla liian löysästi sisäkoolissa.



Sitten kun napa on tarkastettu ja vikoja ei ole havaittu voidaan napa kasata. Ensimmäisenä rasvataan laakeerit kunnolla ja laitetaan napa paikoilleen. Seuraavaksi laitamme ulommaisen laakerin paikoilleen ja aluslevyt. Sitten laitetaan laakerin säätömutteri paikoilleen sen jälkeen otamme heittokellon ja asennamme sen napaan kiinni ja kärjen akselin päähän, sitten liikutamme napaa edestakaisin jolloin näemme laakerin päittäisvälyksen sen pitäisi olla 0,25mm. Jos välystä on liikaa tai liian vähän säädetään säätömutterilla se kohdilleen kun päittäisvälys on 0.25mm laitetaan lukkomutteri paikoilleen ja kiristetään se momenttiin. Sitten laitetaan vetoakseli, jarrurumpu ja rengas paikoilleen
Laakerivälys tulee olla 0,04mm kun lukkomutteri on kiristetty.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti