
Kuva1 Kuva 2
Kun kummallekkin puolelle on asetettu mittalaitteet niin seuraavaksi laitetaan mittalaitteet keskimmäiselle akselille. Mitta-asteikon pitää olla suorassa sen näkee asteikon päällä olevasta vatuupassista.(Kuva 2) Seuraavaksi laitetaan renkaat suoraan kummassakin taulukossa pitää olla sama lukema.
Seuraavaksi asetetaan tanko jossa kummassakin päässä on mitta-asteikko 1.7 metrin päähän ettumaisen akselin keskipisteestä. Seuraavaksi laitetaan laaseri osoittamaan nollaa molemmilta puolilta.
Sitten laitetaan mittatanko etuakselin takapuolelle (1.7metriä) ja aseta vasen puoli mitta-asteikon nollakohtaan ja lue auraus oikealta puolelta.

Kokonaisaurauksen säätö
Käännä ohjauspyörää kunnes
kuljettajan puolen laser osuu mittatauluun. (säädä merkki)
Osoita laser taka-akselin
mittatauluun. Jos on tarvetta Säädä raidetankoa kunnes laser osuu apukuskin puolella merkkiin.
Seuraavaksi katsotaan taka-akselin auraus. Siirrä laasermittapäät taka-akselille ja mittataulut etu-akselille. Varmista että vesivaaka on suorassa ja suuntaa laaserit mittatauluihin. Lue akselijättö mittatauluista.
Esim. arvo vasemmalla 5,5
arvo oikealla 9,0
5,5+9,0 = 14,5
14,5/2 =
7,25
Säätöarvo molemmilla puolilla
on 7,25
Caster-kulman tarkistus

Seuraavaksi tarkistetaan onko taka-akseli vinossa. Asetetaan ensin lasermittapäät taka-akseliin ja mittataulukko kuorma-auton runkoon taka-akselin takapuolelle magneetilla kiinni. Laitetaan toinen puoli nollakohtaan ja toiselta puolelta katsotaan onko akseli vinossa.
Camberkulman tarkastus
Ensimmäisenä asetetaan inclinometri lasermittausakselille ja laitetaan renkaat suoraan. Sitten laitetaan inclinometri päälle niin camberkulma näkyy näytöllä.
Teemu Pekkala ja Matias Suvanto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti